Rabu, 28 Mei 2014

PERKEMBANGAN DAN PENGARUH THARIQAT





PADA MASA PERMULAAN ISLAM HANYA TERDAPAT DUA MACAM THARIQAT,IAITU:

1.THARIQAT NABAWIYAH-iaitu amalan yang berlaku dimasa Rasulullah SAW, yang dilaksanakan secara murni.Dinamakan juga dengan "THARIQAT MUHAMMADIAH" ATAU "SYARIAT".

2.THARIQAT SALAFIAH-iaitu cara beramal dan beribadah pada masa sahabat dan tabiin,dengan maksud memelihara membina shariat Rasulullah saw.Dinamakan juga dengan "THARIQAT SALAFUS SALEH".

PERKEMBANGAN DAN PENGARUH THARIQAT:

Sesudah abad ke 2 h,Thariqat Salafiah mulai berkembang berkembang secara kurang murni.Ketidakmurniaan itu antara disebabkan pengaruh filsafat dan alam fikiran manusia telah memasuki negara-negara arab seperti filsafat yunani,india,tiongkok sehingga pengamalan "THARIQAT NABAWIYAH" dab SALAFIAH telah bercampur aduk dengan filsafat.Sejumlah kitab-kitab filsafat asing disalin dan diterjemahkan kedalam bahasa arab.

PERKEMBANGAN THARIQAT SUFIAH.
Sesudah abad ke 2 h, itu muncullah Thariqat Sufiah yang diamalkan orang-orang sufi dengan tujuan untuk kesucian melalui empat tingkat:
1.Syariat-mengetahui dan mengamalkan ketentuan-ketentuan Syariat,sepanjang yang bersangkut dengan zahiriah.
2.Thariqat-mengerjakan amalan hati, dengan akidah yang teguh,sepanjang yang menyangkut dengan batiniah.
3.Hakikat-cahaya musyahadah yang bersinar cemerlang dalam hati dan dengan cahaya itu dapat mengetahui hakikat allah dan alam semesta.
4.Makrifat-tingkat tertinggi dimana orang telah mencapai kesucian hidup dalam alam rohani,memiliki pandangan tembus(kasyaf) dan mengetahui hakikat dan rahsia kebesaran Allah.
Orang sufi menganggap bahawa syariat utk memperbaiki sesuatu yang lahir(nyata),Thariqat utk memperbaiki sesuatu yang tersembunyi(hati),dan hakikat utk memperbaiki sesuatu yang ghaib.Tujuan terakhir dari ahli sufi ialah makrifat, yakni mengenal hakikat Allah,zat,sifat,dan perbuatannya.

SEJARAH RINGKAS SHEKH ABDUL QADIR JAILANI:
adalah seorang wali tertinggi yang disebut "Quthubul Aulia"(wali kutub) pada zamanya 471h-561h/1078-1168m.Setiap Thariqat mempunyai shekh ,kaifiat zikir dan upacara ritual.Shekh atau murshid mengajar murid-muridnya di asrama latihan rohani(rumah solok) atau ribath.Shekh Abdul Qadir mula-mula menonjol di asia tengah tibristan tempat kelahirannya dan berkembang ke baghdad,iraq,turki,arab saudi,indonesia,malaysia,singapura,thailand,india dan tiongkok.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan