Rabu, 28 Mei 2014

DZIKRULLAH ALLAH,ALLAH DALAM THARIQAT

AMALAN POKOK PALING MENDASAR BAGI PENGANUT THARIQAT NAQSYABANDIAH ADALAH BERZIKIR(MENGINGAT ALLAH).

PERINTAH SUPAYA SENTIASA MENGINGAT ALLAH ITU ADALAH BERDASARKAN AL-QURAN DAN SUNNAH.

1.FIRMAN ALLAH SURAT AL AHZAB 41-42:
"HAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN,BERDZIKIRLAH(DENGAN MENYEBUT NAMA) ALLAH ,DZIKIR YANG SEBANYAK-BANYAKNYA .DAN BERTASBIHLAH KEPADANYA DIWAKTU PAGI DAN PETANG."

2.SURAT AN-NISA'103
"MAKA APABILA KAMU TELAH MENYELESAIKAN SHALATMU,INGATLAH ALLAH DIWAKTU DUDUK DAN DIWAKTU BERBARING."

3.HADIS MUSLIM DARI ABU HURAIRAH MENYATAKAN BAHAWA RASULULLAH SAW BERSABDA:"TIADA SATU KAUM (KALANGAN) DUDUK BERZIKIR MENGINGAT ALLAH PADA SATU MAJLIS,MELAINKAN (MENYEBUT) MALAIKAT MENGELILINGIDAN RAHMAT MELIPUTI MEREKA ,DAN ALLAH MENGINGAT MEREKA TERMASUK ORANG(YANG DEKAT) DISISINYA."

4.HADIS BUKHARI:
"SESUNGGUHNYA BAGI ALLAH ITU ADA MALAIKAT YANG BERKELILING DI JALAN-JALAN MENCARI ORANG-ORANG YANG BERDZIKIR.APABILA MEREKA MENDAPATI SATU KAUM (KALANGAN) YANG BERDZIKIR KEPADA MEREKA BERSERU: ",MARI KEPADA HAJAT KAMU."
LANTAS NABI SAW BERSABDA:
"MAKA MALAIKAT-MALAIKAT ITU MENGELILINGI (MELINDUNGI) MEREKA DENGAN SAYAP-SAYAPNYA SAMPAI KE LANGIT DUNIA."

5.HADIS AL BAIHAQI DARI AISYAH,BAHAWA RASULULLAH SAW BERSABDA:
"DZIKIR KHAFI (DALAM HATI) ITU MELEBIHI DZIKIR JAHRI(DIUCAPKAN DENGAN LIDAH), DENGAN TUJUH PULUH KALI GANDA.APABILA HARI KIAMAT,ALLAH MENGEMBALIKAN SEMUA MAKHLUK KETEMPAT PERHITUNGANNYA.DAN MALAIKAT PENJAGA DATANG MEMBAWA APA YANG MEREKA JAGA DAN APA YANG MEREKA CATAT. ALLAH BERFIRMAN KEPADA MALAIKAT PENJAGA:"PERHATIKANLAH ,MASIH ADAKAH SESUATU YANG TERSISA DARIHAMBAKU?"MEREKA MENJAWAB:"TIDAK SATU PUN KAMI TINGGALKAN DARI APA YANG KAMI KETAHUI DAN APA YANG KAMI JAGA,MELAINKAN KAMI BATASI SUDAH KAMI TULIS (CATAT) DENGAN SEBENARNYA."MAKA ALLAH BERFIRMAN KEPADA HAMBANYA :SESUNGGUHNYA KEBAIKANMU ADA PADAKU.DAN AKU AKAN MEMBALASNYA ,KEBAIKANMU ITU IALAH DZIKIR KHAFI."

HADIS ABU 'UWANAH,IBNU HIBBAN(SAHIH) DAN AL BAIHAQI MENYATAKAN BAHAWA NABI SAW BERSABDA:"DZIKIR YANG PALING BAIK ADALAH DZIKIR KHAFI(DALAM HATI), DAN REZKI YANG PALING BAIK ADALAH SESUATU YANG MENCUKUPI."

HADIS AL BAIHAQI MENYATAKAN BAHAWA NABI SAW BERSABDA:
"DZIKIR YANG TIDAK TERDENGAR OLEH MALAIKAT PENJAGA MELEBIHI DZIKIR YANG TERDENGAR OLEH MALAIKAT PENJAGA,DENGAN TUJUH PULUH KALI GANDA."

ADAPUN DZIKIR ITU TERBAGI KEPADA:
1.ZIKIR LISAN-MENYEBUT DENGAN LIDAH  KALIMAH "LA ILAHA ILA LAH" DENGAN BERHURUF DAN BERSUARA.DZIKIR INI SUKAR MELAKUKANNYA SECARA TERUS MENERUS KERANA BANYAK KESIBUKAN YANG MENGANGGU ,MENCARI NAFKAH DAN BERUSAHA MENUTUPI KEPERLUAN HIDUP, DAPAT MELENGAHKANNYA.

2.ZIKIR QALBU(HATI):ZIKIR DALAM HATI ITU IALAH MENGINGAT DAN MENYEBUT "ALLAH" DALAM HATI, TIDAK BERHURUF DAN BERSUARA.ZIKIR DALAM HATI ITU TIDAK MUDAH DIGANGGU OLEH KESIBUKAN-KESIBUKAN DUNIA.OLEH KERANA ITU PENGANUT THARIQAT NAQSYABANDIAH MEMILIH ZIKIR QALBI,KERANA  PERANAN HATI DALAM KEHIDUPAN SANGAT MENENTUKAN.HATI ADALAH TEMPAT IMAM,SUMBER PANCARAN CAHAYA DAN PENUH DENGAN RAHSIA.JIKA HATI BAIK ,NISCAYA ANGGOTA TUBUH YANG LAIN AKAN MENJADI BAIK, APABILA IA KOTOR ATAU TIDAK BAIK ,MELEKAT DIDALAMNYA SIFAT-SIFAT TERCELA(MADZMUMAH), MAKA SELURUH ANGGOTA MENJADI KOTOR DAN TIDAK BAIK.
BUKANKAH NABI MUHAMAD SAW BERSABDA MAKSUDNYA;"SESUNGGUHNYA DALAM TUBUH ANAK ADAM ITU ADA SEGUMPAL DARAH,KALAU DIA BAIK ,NISCAYA BAIKLAH SELURUH ANGGOTA.BUKANKAH DIA ITU HATI?"
SESEORANG TIDAK DIANGGAP BERIMAN KALAU HATINYA BELUM MEMBENARKAN SESUATU YANG WAJIB DIIMANI.DAN IBADAT TIDAK SAH APABILA TIDAK DISERTAI DENGAN NIAT DALAM HATI.
IJMAK ULAMA MENYATAKAN BAHAWA AMAL ANGGOTA TIDAK DITERIMA JIKA TIDAK DISERTAI AMAL HATI.SEDANGKAN AMAL HATI DITERIMA ,MESKIPUN TANPA AMAL ANGGOTA.JIKA PEKERJAAN HATI TIDAK DITERIMA ,NISCAYA TIDAKLAH DITERIMA IMAN SESEORANG, KERANA IMAN ITU ADALAH PERCAYA DENGAN HATI.

AYAT DAN HADIS NABI MUHAMAD SAW TENTANG DZIKIR DENGAN HATI(QALBI) ITU CUKUP BANYAK.
FIRMAN ALLAH DALAM SURAT AL MUJADILAH 22;
"MEREKA ITULAH ORANG-ORANG YANG ALLAH TELAH MENANAMKAN KEIMANAN DALAM HATI MEREKA DAN MENGUATKAN MEREKA DENGAN PERTOLONGAN YANG DATANG DARIPADANYA."

SURAT AL HUJURAT AYAT 3;
"SESUNGGUHNYA ORANG-ORANG YANG MERENDAHKAN SUARANYA DISISINYA RASULULLAH SAW,MEREKA ITULAH ORANG-ORANG YANG TELAH DIUJI HATI MEREKA OLEH ALLAH UNTUK BERTAQWA.BAGI MEREKA AMPUNAN DAN GANJARAN YANG BESAR."

SURAT AL ARAF 205;
'DAN SEBUTLAH TUHANMU(DZIKRULLAH) DALAM HATIMU DENGAN MERENDAHKAN DIRI DAN RASA TAKUT ,DAN DENGAN TIDAK MENGERASKAN SUARA(ZIKIR QALBI),DI WAKTU PAGI ,DAN PETANG, DAN JANGANLAH KAMU TERMASUK ORANG-ORANG YANG LALAI."

SURAT AL ARAF 55;
"BERDOALAH KEPADA TUHANMU DENGAN MERENDAH DIRI DAN SUARA YANG LEMBUT.SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENYUKAI ORANG MELAMPAUI BATAS."

HADIS BUKHARI DAN LAINNYA MERIWAYATKAN BAHAWA SABDA NABI MUHAMAD SAW:"ALLAH BERFIRMAN:"AKU ADALAH DISISI DUGAAN HAMBAKU.AKU BERSERTANYA APABILA DIA BERDZIKIR KEPADAKU.MAKA JIKA IA MENGINGAT AKU DALAM HATINYA ,NISCAYA AKU INGAT PULA KEPADANYA DALAM DIRIKU.DAN JIKA IA INGAT(BERDZIKIR) KEPADAKU SECARA BERJEMAAH,NISCAYA AKU INGAT KEPADANYA DALAM KELOMPOK BERJEMAAH YANG LEBIH BAIK DARIPADA MEREKA."

HADIS ABU UWANAH,IBNU HIBBAN(SAHIH) DAN AL BAIHAQI MENYATAKAN BAHAWA NABI MUHAMAD SAW BERSABDA:"DZIKIR YANG PALING BAIK ADALAH DZIKIR KHAFI(DALAM HATI),DAN REZKI YANG PALING BAIK ADALAH SESUATU YANG MENCUKUPI."

HADIS AL BAIHAQI MENYATAKAN BAHAWA  NABI MUHAMAD SAW BERSABDA;
"DZIKIR YANG TIDAK TERDENGAR OLEH MALAIKAT PENJAGA MELEBIHI DZIKIR YANG TERDENGAR OLEH MALAIKAT PENJAGA, DENGAN TUJUH PULUH KALI GANDA."
AYAT-AYAT DAN HADIS-HADIS DIATAS MENGANJURKAN SUPAYA KITA BANYAK BERDZIKIR,TERUTAMANYA DZIKIR QALBI(ZIKIR HATI).TITIK BERAT AMALAN PENGANUT THARIQAT ITU ADALAH BERDZIKRULLAH SECARA BERKESINAMBUNGAN , PADA WAKTU PAGI,PETANG ,MALAM,DUDUK,BERDIRI,DIWAKTU SIBUK DAN DIWAKTU SENANG.JADI AMALAN ITU TIDAK BERTENTANGAN DENGAN AJARAN SYARIAT ISLAM, MALAHAN SEBALIKNYA DIPERINTAHKAN.DZIKIR DALAM HATI ITU ADALAH SEBAGAI PEDANG ATAU PERISAI BAGI SETIAP ORANG-ORANG YANG BERIMAN UNTUK MENGALAHKAN,MENUNDUKKAN HAWA NAFSU DALAM BERIBADAT KEPADA ALLAH.DENGAN PERISAI ITU MEREKA DAPAT MEMERANGI MUSUH YANG UTAMA IAITU HAWA NAFSU IAITU SIFAT-SIFAT TERKEJI(MADZMUMAH) SEPERTI RIAK,TAKABBUR,BONGKAK,SUMAAH(GILAKAN DUNIA SEMATA-MATA,TAMAK,PEMARAH,TIDAK SUKA AKAN URUSAN UGAMA,MENFITNAH ULAMA,LALAI DAN HATI KOTOR DENGAN SIFAT KEBINATANGAN,MENURUT HAWA NAFSU DUNIA SEMATA-MATA,TAMAK MENCARI DAN MEREBUT HARTA DUNIA,DAN LAIN-LAIN


1 ulasan:

  1. Videoslots.net, YouTube, and more Videoslots.net - Videodl.cc
    Video slots have free youtube to mp3 to be played with real money or on mobile! · Videoslots.net · Videoslots.net · Videoslots.net · Videoslots.net · Videoslots.net

    BalasPadam